Člověk a jeho činnost v holocénu z pohledu pylové analýzy archeologických situací
Mgr. Libor Petr, Ph.D.
čtvrtek 28. listopadu 2024 od 16:00 hod. posluchárna G1, Ústav geologických věd PřF MU, Kotlářská 2, Brno.
Budoucnost evropského surovinového průmyslu závisí na budování pevných vazeb se společností. Bez správného pochopení významu nerostných zdrojů a také toho, jak a odkud se tyto zdroje získávají, nemohou občané přispívat k blahobytu Evropy, pokud jde o zabezpečení základních nerostných zdrojů etickými a udržitelnými způsoby.
Projekt Briefcase si klade za cíl podporovat informovanost žáků základních škol a studentů středních škol a poskytovat jim poutavé vzdělávací materiály, které učí o úloze nerostů a šetrné těžbě v každodenním životě a týkají se sociálních a ekonomických problémů.
Projekt učí studenty ve věku od 6 do 18 let pomocí inovativní metody identifikovat minerály, které používají v každodenním životě. Učí je uvažovat o problémech těžby, jako jsou konfliktní nerosty, důsledky rozhodnutí o nákupu nerostů z třetích zemí, udržitelnost těžebních operací. Další důraz je kladen na význam recyklace a problematiku změny klimatu. Nezanedbatelnou součástí je i celkové příspění odvětví kovů a nerostů k cílům udržitelného rozvoje.
„Minerály a kovy představují základ našeho života a jakéhokoli průmyslového výrobního procesu. Poskytují každodenní produkty a nová řešení pro moderní infrastrukturu a technologie. Projekty Briefcase a 3D Briefcase jsou skvělými příklady toho, jak zvýšit povědomí o důležitosti minerálů a kovů pro naši společnost.“
Rolf Kuby, generální ředitel Euromines
Online výukový nástroj
Kvůli pandemii koronaviru jsou školy v Evropě a po celém světě nuceny používat stále více online výukových nástrojů. Pedagogové tvrdě pracují na tom, aby se přizpůsobili bezprecedentním okolnostem, a dělají vše pro to, aby studentům poskytli nové vzdělávací příležitosti, do kterých se mohou zapojit online i doma.
Projekty Briefcase a 3D Briefcase mají potenciál pomoci zaplnit toto prázdné místo ve vzdělávání a nabídnout učitelům interaktivní zdroj, který mohou sdílet se studenty, což přispívá k cíli porozumět fyzickému světu kolem nich a zlepšit jejich obecné znalosti o minerálech a těžbě ve společnosti.
Hra „Kufřík minerálů“ ve dvou verzích, jedna pro mladší děti a jedna pro studenty ve věku 10 – 18 let, nyní k dispozici ve 31 jazycích!
Návštěva virtuálního dolu a 360°
V červenci 2021 byla virtuální hra 3D Briefcase poprvé představena na workshopu pořádaném v Ekoetxea v Meatzaldea ve Španělsku. Akce poskytla skvělou příležitost pro první testování nové virtuální hry. Hlavní vedoucí tohoto úkolu – Tecnalia, jeden z partnerů projektu 3D Briefcase, představil projektové nástroje rodinám, které se k této akci připojily. Děti a jejich rodiče, kteří se zúčastnili workshopu, si mohli užít 3D zážitek z návštěvy podzemního zlatého dolu a objevování toho, jak se těžba změnila a vyvinula v inovativní high-tech sektor. Hra 3D Briefcase poskytuje další vynikající nástroj pro vzdělávání v oblasti surovin.
Zdůraznění významu minerálů a kovů v našem každodenním životě
Nově dokončená publikace projektu 3D Briefcase „Kniha minerálů denní potřeby“ je obsáhlou publikací a výukovou pomůckou zároveň. Je určena pro výuku geovědních oborů na školách a také pro informování veřejnosti o významu těžby a nerostných surovin v jejím každodenním životě. Zahrnuje také funkce rozšířené reality, které lze pozorovat s touto bezplatnou aplikací v mobilech se systémem Android.
NOVÉ video „Minerály a kovy ve vašem životě“
Nové vzdělávací a inspirativní video pro děti „Minerály a kovy ve vašem životě“ ukazuje důležitost minerálů a kovů v našich životech, od kousku skály až po produkt, který všichni používáme v každodenním životě.
Poptávka po minerálech a kovech neustále roste v Evropě i ve světě. Každý, kdo se podílí na rozvoji udržitelné Evropy, spoléhá na kovy a nerosty. Projekty Briefcase a 3D Briefcase pomáhají zvyšovat povědomí a znalosti o těchto důležitých faktech nejen mezi dětmi, studenty a jejich učiteli, ale i mezi širokou veřejností.
Chtěli byste vyzkoušet surovinový kufřík?
Máte zájem vidět vzorky minerálů a zahrát si hru ve vaší škole?
Spolupráce s EIT Raw Materials Academy
Řada univerzit a vzdělávacích institucí úzce spolupracuje s EIT Raw Materials Academy, která zahrnuje všechny vzdělávací aktivity EIT Raw Materials. Akademie podporuje celospolečenskou osvětu pro pochopení důležitosti a významu nerostných surovin. EIT Raw Materials Academy zahrnuje řadu programů a aktivit, od inovativních vzdělávacích projektů po magisterské a doktorandské vzdělávání, které se snaží propojit akademickou sféru, průmysl a výzkumné organizace.
Projekt RM@Schools – Nerostné suroviny ve školách
RM@School „Nerostné suroviny ve školách“ je inovativní program, jehož cílem je učinit vědecké vzdělávání a kariéru v oblasti surovin atraktivní pro mladší publikum.
Konsorcium Raw Matters Ambassadors at Schools (RM@Schools) má za cíl vypracovat metodologie s cílem zlepšit image vědy a techniky ve školách pro studenty ve věku 10-19 let, vysvětlovat hodnotu surovin a zároveň podporovat nové odborníky. kariéry v tomto oboru. Příklady dobré praxe jsou použity pro dva vzdělávací přístupy, jeden se zaměřuje na školní studenty ve věku 10 až 13 let a druhý na studenty ve věku 14-19 let. Školám je navržen přístup k aktivnímu učení zapojením studentů do experimentů s praktickými výukovými sadami souvisejícími s nerostnými surovinami. Studenti ve věku 14–19 let se také zapojují do šíření vědy tím, že používají svůj rodný i anglický jazyk, aby se sami stali „velvyslanci“ surovinového vzdělávání (vzdělávání peer to peer - „vrstevnické vzdělávání“).
I přes koronavirovou krizi se každoročně pořádají místní a mezinárodní soutěže o ocenění nejlepších produktů vyvinutých studenty, veřejné akce a také každoroční evropská konference s delegáty z evropských škol (studenty a učiteli). Tyto akce představují skvělou příležitost pro výměnu nápadů a zkušeností. Kromě toho jsou učitelé školeni, aby se sami v budoucnu stali ambasadory ve svých školách. Všechny vytvořené materiály jsou otevřené a přístupné online všem na Virtuálním centru, on-line platformě věnované projektu. Stejně tak jsou nejlepší komunikační materiály realizované žáky nahrány na webové stránky projektu, aby byly sdíleny se širší veřejností.
čtvrtek 28. listopadu 2024 od 16:00 hod. posluchárna G1, Ústav geologických věd PřF MU, Kotlářská 2, Brno.
19.11.2024, od 9.00 hod, v prostorách posluchárny G1, Ústav geologických věd PřF MU, Kotlářská 2, Brno.